Cutest
Photobucket
FATIN NABILA AZMAN


Dashboard Follow CBOX

Ilmu Dalam Bersahabat

Monday, 8 June 2015 | 07:05




Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamualaikum.. Sedikit perkongsian hari ini..

Hendaknya kalian memperhatikan siapa yang harus dijadikan teman dan mencari teman yang boleh menyertaimu dalam belajar dan menemanimu dalam urusan agama dan dunia, perhatikan hal akal...

  • Tidak ada untungnya bergaul dengan orang bodoh kerana boleh berakhir kepada kemalangan dan terputusnya hubungan.
  • Paling-paling mereka hanya akan memberikan muarat kepadamu serta ingin memanfaatkanmu.
  • Musuh yang bahaya ialah daripada teman yang bodoh.
  • Imam Ali R.A. berkata: "Janganlah engkau bergaul dengan orang bodoh. Hendaknya kau betul-betul menghindarinya".
  • Betapa banyak orang bodoh yang menghancurkan si penyabar ketika ia menginginkannya.
  • Seseorang diukur dengan orang lain di mana orang itu mengikutinya. Seperti sepasang selipar yang sama di mana selipar itu menyerupainya. Sesuatu dan yang lain mempunyai ukuran dan kemiripan. Hati yang satu menjadi petunjuk bagi hati yang lain ketika berjumpa.
  • Jadi... Hati-hati dalam memilih.. sahabat.
Umat Islam Bagai Buih Di Lautan.. Kenapa?? Semua Tertanya-Tanya.. Sila Semak Hadis Di Bawah

Diriwayatkan dari Tqausan R.A. Rasulullah S.A.W. bersabda: "Akan terjadi, bersatunya bangsa-bangsa di dunia menyerbu kalian seperti sekelompok orang menyerbu makanan". Salah seorang sahabat bertanya: "Apakah kerana jumlah kami di masa itu sedikit?".

Rasulullah menjawab: "Jumlah kalian banyak tapi seperti buih di lautan. Allah mencabut rasa takut dari dada musuh-musuh kalian dan Allah menananmkan penyakit 'wahan' dalam hati kalian". Lalu ada yang bertanya lagi: "Apakah penyakit 'wahan' itu Ya Rasulullah?" Beliau bersabda: "Cinta kepada dunia dan takut mati!".

[Silsilah hadist shahih no. 958].

Allahu Allah.. Allahu... AllahuAkbar.

Kita Umpama Buih..

Seorang guru wanita sedang bersemangat mengajarkan sesuatu kepada murid-muridnya. Ia duduk menghadap murid-muridnya. Di tangan kirinya ada kapur, di tangan kanannya ada pemadam. Guru itu berkata, "Saya ada satu permainan... Caranya begini, di tangan kiri saya ada kapur, di tangan kanan ada pemadam. Jika saya angkat kapur ini, maka berserulah 'KAPUR!', jika saya angkat pemadam ini, maka katalah 'PEMADAM!'"..

Murid-muridnya pun mengerti dan mengikuti. Guru berganti-gantian mengangkat kanan dan kiri tangannya, semakin lama semakin cepat. Beberapa saat kemudian guru kembali berkata, "Baik, sekarang perhatikan. Jika saya angkat kapur, maka sebutlah 'PEMADAM!', jika saya angkat pemadam, maka katakanlah 'KAPUR!'". Dan diulangkan seperti tadi, tentu saja murid-murid tadi keliru dan kekok, dan sangat sukar untuk mengubahnya. namun lambat laun, mereka sudah biasa dan tidak lagi kekok. Selang beberapa saat, permainan berhenti.

Guru tersenyum kepada murid-muridnya. "Murid-murid, begitulah kita umat Islam. Mulanya yang hak itu hak, yang batil itu batil. Kita begitu jelas membezakannya. Namun kemudian, musuh-nmusuh kita memaksakan kepada kita dengan berbagai cara untuk menukarkan sesuatu, dari yang hak menjadi batil, dan sebaliknya. Pertama-tama, mungkin akan sukar bagi kita menerima hal tersebut, tapi kerana terus disosialisasikan dengan cara-cara menarik oleh mereka, akhirnya lambat laun kamu akan terbiasa dengan hal itu. Dan anda mulai dapat mengikutinya. Musuh-musuh kamu tidak pernah berhenti membalik dan menukar nilai dan etika.

"Keluar berdua-duaan, berkasih-kasihan tidak lagi sesuatu yang aneh, Zina tidak lagi jadi persoalan, pakaian seksi menjadi hal yang lumrah, tanpa rasa malu, sex sebelum nikah menjadi suatu kebiasaan dan trend, hiburan yang asyik dan panjang sehingga melupakan yang wajib adalah biasa, materialistik kini menjadi suatu gaya hidup dan lain-lain". "Semuanya sudah terbalik. Dan tanpa disedari, anda sedikit demi sedikit menerimanya tanpa rasa ia satu kesalahan dan kemaksiatan. Faham?" tanya guru kepada murid-muridnya. "Faham cikgu..."

Begitulah kita umpama buih-buih di lautan..

Semoga menjadi pelajaran.


New
Past
BLOG OWNER ★



Assalamualaikum. Ahlan wasahlan to blog FATIN NABILA AZMAN. Hope dapat ilmu sikit dari post saya. Syukran jazilan kerana sudi blogwalking blog saya ni. Kalau sudi follow lah sekali. Hee, TQ.

SEARCH? ★




STORY MORRY ★

Kalau nak baca entry yang terdahulu kala, klik post bawah sekali, n then dia akan keluar post lagi. Saya pun tak tahu kenapa jadi macam ni. Harap suka lah ngan blog saya ni yang tak de apa, hehe..

CREDIT ★

Skin made by Iyra Monster
Background from Wanaseoby
Most help Afiqah Junizan
Software used PS CS5 & AI CS5